Youtube Danmark lancerer Youtube.dk!

I går løftede Google sløret for Youtube.dk. Lanceringen skete på Bremen Teater med musik, talks og netværk. Hos Gorm Larsen & Zornig er vi meget begejstret for det nye initiativ og er overbevist om at den danske Youtube-scene kan se frem til en kæmpe udvikling!

Oplev Youtube.dk lanceringen

Google Danmarks direktør, Peter Friis om Youtube.dk:

Med youtube.dk bliver den globale platform endnu mere interessant for vores danske brugere. Dels kommer der mere originalt indhold i form af lokale danske mediekanaler på YouTube, og dels kan almindelige danske brugere nu søge om at deltage i YouTubes partnerprogram og dermed få muligheden for, via annoncer, selv at tjene penge på det indhold de producerer til YouTube

youtube.dk lancering

Højdepunkter fra Youtube-arrangementet

  1. Alle kan blive ansøge om at blive Youtube-Partner: Enhver privatperson kan nu ansøge om at blive Youtube Partner og dermed få muligheden for at tjene penge på Youtube.
  2. Musikere kan se frem til at tjene penge på Youtube: Artister har nu mulighed for at få afspillet deres musik på Youtube og generere en smule indtægt via reklamer. Koda og Google er stadig i gang med at finde ud af hvordan kagen skal skæres.
  3. Nye annonceringsmuligheder for virksomheder: Danske virksomheder for endnu større muligheder for at lave målrettet annoncering på Youtube.dk
  4. Nyt lokalt forside-design: Youtube vil målrette dansk indhold, til danskere, på deres forside.

Hvad bliver forskellen på Youtube.dk og Youtube.com?

Selvom Danmark får et lokalt Youtube-domæne skal vi stadig forvente at se en stort del af samme indhold på begge domæner. Men hvis du går ind på forsiden af Youtube.dk vil du være meget mere tilbøjelig til at få serveret videoer og indhold fra danske Youtube-brugere.

Dette initiativ vil helt sikkert gavne den danske Youtube-scene i form af mere eksponering, som giver dem mere popularitet og som udløser flere kroner og dermed flere uploads.

Youtube.dk for virksomheder: Annonceformater

Som du nok ved er Youtube 2. verdens største søgemaskine og har haft vokseværk lige siden det gik i luften. Youtube er ganske enkelt blevet for populær til at man som virksomhed kan ignorer det!

Med lanceringen af Youtube.dk får virksomheder langt flere muligheder for at lave lokalt markedsføring på Youtube.

Her kan du se de annoncerformater man kan anvende:

1. TrueView-videoannoncer er oprettes ved hjælp af AdWords til video.

TrueView reklamer giver dig muligheden for at reservere et Pre-rolls spot på relevante Youtube-klip. Pre Rolls er TV-spots, der vises lige før man se en video på Youtube.
youtube trueview

2. InVideo-annoncer: YouTubes InVideo-reklamer kører kun på partneres videoer og overlejringsannoncen vises, når brugeren igangsætter en videoafspilning. Læs mere om InVideo-annoncering her.

invideo youtube reklame

3. Mast Head

youtube.dk reklame


Youtube.dk for content-creators: Bliv Partner og tjen penge

Youtube har altid haft ret store krav til at blive Youtube Partner. Men det lader til at de har åbnet partnerprogrammet op for alle, hvilket betyder at det nu er muligt for privatpersoner at uploade en video, vise reklamer og tjene penge.

Det lyder jo nemt, men for at tjene til det daglige brød skal du virkelig op og have mange visninger og subscribers.

Sådan kommer du i gang med at tjene penge på din Youtube kanal:
1. Lav en ansøgning om at blive Partner her.
2. Tryk på “Get Startet”
3. Tryk på “Enable Account”
4. Godkend betingelserne

Dernæst skal du:
1. Gå ind herind og verificere din account
2. Skriv dit telefon nummer og modtag SMS
3. Indsend kode!

Nu burde din Youtube-konto være godkendt.

Vigtigt!
For at få betaling kræver det at du opretter en Google Adsense Account, som du tilknytter til din Youtube-account – Det gør du her!
Når du har udfyldt dine personlige oplysninger

Husk at kigge på Youtubes ophavsret, så din konto ikke kommer i bad-standing. 

4 ting du skal vide om at lave en populær Youtube-video:

  • Længden på din video: Din video skal vare ligeså lang tid, som du har godt indhold.
  • Dan er netværk: Kommenter på Youtube-kanaler som du finder interessante.
  • Kvalitet over kvantitet: Alle forventer kvalitet. Laver du ikke godt indhold, så er det som med blogging; ingen kommer til at se det – om du så postede videoer hver dag.. 
  • Sharing – Når du har lavet en video skal du selvfølgelig dele den med dit netværk. F.eks. på Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, email osv.

3 interessante Youtube værktøjer til content-creators

Youtube Analytics (Insighst)
Youtube Analytics kan give dig utrolig meget information om:

  1. Hvordan dine Youtube-videoer performer.
  2. Hvordan folk finder dine Youtube-video (Via Facebook/Google etc.)
  3. Anslået indtjening (Hvis du er partner)
  4. Demografisk oversigt over dit publikum


Social
Blade
Med Social Blade kan du tracke hvor mange subscribers og visninger dine video har fået over tid. Derudover giver Social Blade dig også en forecasting af hvor mange subscribers/views du kan forvente inden for hvis periode, baseret på historisk performance.

Youtube Trends Dashboard
Med dette trend dashboad kan du se hvilke videoer som lige nu bliver delt mest og få en masse inspiration til din næste video.

Hvad synes du? Er du spændt/kritisk eller optimistisk omkring lanceringen?

Comments

  1. says

    “Alle kan blive ansøge om at blive Youtube-Partner:” – tror det er en mulighed rigtig mange har ventet meeeget længe på! Rigtig god artikel!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>