Se hvilke virksomheder som besøger din hjemmeside!

Hvis du har Google Analytics installeret på din hjemmeside, har du mulighed for se et udvalg af diverse virksomheder, som har besøgt din hjemmeside.

Sådan ser du hvem som har besøgt din hjemmeside:

1. Log ind på dit dashboard i Google Analytics.
2. Vælg ”Visitors/Besøgende” i venstre menu.
3. Vælg ”Network properties/Netværksegenskaber” efterfulgt af ”Service providors/Tjenesteudbydere”.

Du kan nu se en liste af internetudbydere:

Disse internetudbydere repræsenterer individuelle internet-brugere. Hvis du har fullrate-internet, så vil du blive vist som “fullrate-dk-costumers”..

Nu skal vi have sorteret alle de private brugerere fra, så vi kan få et overblik over virksomhederne.

Vi har to muligheder:

 

Ekskluder privatpersoner
1. Vi kan vælge at ekskludere de mest populære internetudbydere og dermed browse igennem de resterende.
Jeg har lavet en hurtig ekskludering af nogle af de mest populære tjenesteudbydere her:

user|customer|perspektiv|customer network|danish broadband|various infrastructur|mbb infrastructure|dansk net|syd energi internet|comx networks|mobil internet access|aplus dk|adsl service|tdc bb|fullrate-dk|tdc kabel tv|cybercity a/s xdsl|3 customer dynamic|yousee a/s|tdc a/s|Telia stofa a/s|tdc bredbaand professionel|teliasonera ab|tdc proaccess users

 Nu kan du bare kopiere ovenstående sætning og sætte den ind således: (Husk at vælg “Exclude“)

2. Inkluder virksomheder:
Alternativt kan du sortere efter tjenesteudbydere som har ”A/S” og/eller ”Aps” i navnet. Ved brug af denne sortering finder du tjenesteudbydere, som har besøgt din hjemmeside og som har ”A/S” eller ”APS” i navnet; nemlig virksomheder.

Du skal bare indsætte følgende og huske at vælg “Include”.

 aps|a-p-s|a/s|a-s|inc

Følg virksomhedernes adfærd og indgangskilde

Nu har du 2 måder til at finde ud af hvilke virksomheder som har besøgt din hjemmeside. Men lad os tage den et skridt videre…

Det er jo super at vide hvilke virksomheder som har set ens hjemmeside… Men det er virkeligt interessant at se hvad de pågældende virksomheder har søgt på og hvad de har lavet på din hjemmeside!

Jeg går ud fra at du har sat Mål op i Google Analytics.
Når du har gjort det, så kan du se om nogle af virksomhederne, som du er interesseret, har opfyldt nogle af dine mål. Og for at sætte den på spidsen, så kan du også se hvad de har søgt, på samme tid.

We’re done….

Som du kan se på billedet, så er virksomhedernes navn under “Service Providers“, deres søgestreng står under “Keyword” og sidst men ikke mindst, så kan du se hvilke virksomheder som har set min kontaktside (Et af mine mål).

Du kan endda tage skridtet videre og lave en dedikeret GA-profil, som kun samler data fra folk som har Google’t din navn eller dit firmasnavn.  Derefter laver du ovenstående sortering og du får nu et overblik over firmaer som har søgt efter dit brand/navn og deres adfærd.

P.S Det er langt fra alle virksomheder som har en synlig “Tjenesteudbyder”. Det er ofte større virksomheder, med få undtagelser.

Have fun!

Comments

  1. says

    Det er et super godt trick. Bruger det selv til en ugentlig afrapportering til en kunde, der gerne vil snuse lidt til hvilke virksomheder, der har æret inde og læse om deres service.

    Det er sjovt nogle gange fra uge til uge at se gengangere hvorefter der kommer en henvendelse.

  2. says

    Det er yderst interessant det her Frederik. Ret skægt at sidde og kigge hvilke virksomheder som muligvis har en interesse i det site man nu engang kigger på.

    Blandet sammen med det søgte keyword, den brugte tid på sitet og antal sete sider, så kan det jo i teorien være guld værd det her.

    Tak for et godt indlæg :)

  3. says

    @Andreas Jeps, det er meget sjovt at følge med i.

    @Rasmus Super, tak for din kommentar.

    @Nikolaj og Jacob Sejt – Det er også rigtig god information!

    @Bjarke Tak for din kommentar Bjarke og interessant tool!

    @Kim Jeps. Når man får alle parametre med, så begynder at det blive rigtig interessant!

  4. says

    Tak for en super god gennemgang. Jeg kan se en masse spændende muligheder med den information. Sælger men f.eks. B2B ydelser er det rigtig interessant at se hvad et givet firma er på jagt efter.

  5. says

    Ret sjovt og skræmmende på sammetid at man kan se hvem der har besøgt ens hjemmeside.

    Rigtig godt indlæg frederik.

  6. Jacob says

    Tusind tak for tippet. Det er helt sikkert et af de guld tip man kan bruge i sit daglige arbejde.

  7. Jens Jönsson says

    Ja, det er desværre ikke alle firmaer der registreres i RIPE (http://www.ripe.net).
    Dem man kan se i GA er de firmaer der har fået tildelt flere offentlige IP-adresser end den (ene) man får, ved en standard Internetforbindelse fra f.eks. TDC, Fullrate, Dansk Net osv.
    Men godt værktøj til at se om konkurrenter osv. er inde at læse på ens side.

  8. says

    Det var da et fantastisk tip. Anede ikke, at man kunne komme så meget i dybden med de besøgende. Helt utroligt, hvad GA kan, når man sætter sig ind i det. Tak for det.

  9. says

    Rigtig godt indlæg.. Det er alligevel et af de bedste analytics tricks jeg er stødt på, i det seneste par år!

    Ikke alt på den liste man får giver mening, men jeg har næsten lyst til at lave opsøgende salg, til dem der har fundet mig på keywords på vores primær produkter! For man må da gå ud fra de har en reel interesse.. Mon det er etisk korrekt?

  10. says

    Et godt tip til dem som kæmper med at få fjernet alle de populære ISP’er i det nye Google Analytics interface:

    Vælg
    Exclude ServiceProvieder Matching RegularExpression

    (Også kopier det skrevne ind)

  11. Andreas says

    Jeg kendte også til “tricket”, at tjekke GA for netværksnavne i sammenhæng med søgeord; men funktionaliteten med det avancerede filter var et bonustip Frederik!! DOG kan jeg ikke få lov til at bruge “|” som separator i den (nye!) danske version af GA, og kan ikke finde vejledning til, hvad jeg skal bruge i stedet – er der nogen her, der ved det?

  12. says

    Meget sjovt statistik, især fordi jeg lige faldt over at vores firma, Redweb havde luret på din blog :-) Det må sq kunne bruges kommercielt. Og ja, har set indlægget er lidt gammelt, men blev lige nød til at kommentarer på det =)

  13. says

    Hej Frederik

    Mange tak for rigtig nytte viden. Jeg kunne ikke lige huske hvordan jeg fik listen frem med tjenesteudbydere frem. Så fik jeg som bonus det der med at få diverse teleselskaber til ikke at komme på listen til at fungere også.
    Mvh. Søren

  14. says

    Hej Frederik

    Mange tak for rigtig nyttig viden. Jeg kunne ikke lige huske hvordan jeg fik listen frem med tjenesteudbydere. Så fik jeg som bonus det der med at få diverse teleselskaber til ikke at komme på listen til at fungere også.
    Mvh. Søren

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>