Min konverteringsrate er længere end din!

Min konverteringsrate er længere end din

Wiki’s definition af konverteringsrate:

Conversionrate = Numbers of Goal Achievements / Visits.

Hvad er en god konverteringsrate? Hvad er en god bounce rate? Hvad er en god Click Through Rate (CTR) i Google Adwords? Hvad er en god Quality Score? Hvad er en god pris per salg i Adwords? Hvor meget er en facebook fan/twitter follower værd?

Grunden til at jeg skriver dette blogindlæg er fordi jeg vil skaffe en masse links og få en flok besøg til min hjemmeside, ved at keyword-stuffe de mest søgte “hvad er en høj”-spørgsmål i mit indlæg, understrege hvordan jeg mener du skal arbejde med KPI’er og segmentering af data.

Jeg vil gerne slå fast en gang for alle, at en høj konverteringsrate, i selv sig, ikke fortæller en meter om hvor god din hjemmeside er!

Der er så meget forkert ved at sammenligne konverteringsrate, at jeg ikke ved hvor jeg skal begynde…
Jeg håber at dette indlæg sætter en dæmper på konverteringsrate-fuzz’en som alene KPI.

Hvis du absolut vil hæve din konverteringsrate, så gør følgende:

 1. Lav dårlig søgemaskineoptimering (SEO).
Du skal helst kun findes på dit eget brand-navn på Google. På den måde får du kun besøg fra dem som allerede har kendskab til dit brand.

2. Fjern indgående links til din hjemmeside
Indgående links konverterer ofte dårligere end brand-besøg.

3. Drop Adwords
Adwords konverterer også ofte dårligere end brand-besøg.

4. Tilbyd gratis fragt til alle kunder
Gratis fragt hæver konverteringsraten.

Ved hjælp af ovenstående metode vil du helt sikkert hæve konverteringsraten meget!

Men til pointen;

Hvad vil du helst have?

En konverteringsfrekvens 50% højere en din konkurrent eller et overskud på 50% mere end din konkurrent?

Præcis..

Der er sindssygt mange fordele i at ranke på søgeord som konverterer dårligt og som sænker din samlede konverteringsrate.

Det kunne tænkes at du har skrevet en god informativ artikel med information som brugeren søgte efter. På den måde lærer brugeren din hjemmeside at kende og måske falder der et salg eller to af…

Og hvis du har skrevet en god artikel, så vil folk begynde at dele linket på på relevante fora og du vil se en stigning i besøg og links til din hjemmeside.

Men set ud fra et konverteringsrate-perspektiv, så vil det være skidt, da dine informative artikler trækker konverteringsraten ned.

Stop med at sammenlign konverteringsrater

Det er skræmmende at vi skriver 2011 og folk stadig er besat af at sammenligne deres konverteringsrater, som var det deres nedre dele..

Det nytter ikke at sammenligne din konverteringsrate med andre hjemmesiders konverteringsrate – Slet, slet ikke inden for to forskellige brancher.

Grunden til at det ikke giver mening at sammenligne konverteringsrater på tværs af hjemmesider, er at der er så mange  andre (vigtigere) ting som spiller ind. Hvis man absolut vil sammenligne konverteringsrater, så bør det gøres på trafikkilde-niveau, i samme branche, med segmentering og helst mere specifikt.

Som i så mange andre tilfælde, så er udviklingen meget mere interessant at følge, end det absolutte tal.

Når du skal optimere din konverteringsrate er det nødvendigt at du segmenterer din data -eksempelvis på trafikkilde-niveau.
Start med konverteringsraten af dine nyhedsbrev, isoler denne data, optimerer og følg udviklingen.

Hvad skal mit nye mål/KPI så være?

Spørg din bankmand hvad han ligger vægt på og brug det som KPI.

Comments

  1. says

    Dejligt, opruskende indlæg om konverteringsratejagten.

    Kunne særligt godt li’ din afslutning:

    “Spørg din bankmand hvad han ligger vægt på og brug det som KPI. ”

    Alt godt,

    Kasper

  2. says

    “Hvis han interessere sig for din Quality Score, konverteringsrate eller CTR, bør du skifte bankmand.”
    Jeg ville ihvertfald glo noget hvis han spurgte ind til det :)

  3. says

    Hej Frederik,

    God blog og godt indlæg.
    Du siger Drop AdWords – Man kan vel godt køre AdWords på sit brand og have en god call 2 action eller et godt tilbud i sin AdWords-annonce.

  4. says

    @Kasper Tak for din kommentar og feedback!
    @Christian :)
    @Lars Tak tak :)
    @Lasse Det har du helt ret i. Meeen som sagt, så vil jeg fokusere på indtjening og ROI, frem for konverteringsrate.

  5. says

    Bravo Frederik! Som talt ud af min mund. Som du ved, er jeg sådan en pragmatisk jyde, der navigerer mine virksomheder efter bundlinje.

    Der har ganske rigtigt været en tendens til at fokusere entydigt på konverteringsrater, og det er da også en vigtig størrelse – men den er bare ikke så meget værd som valuta nede ved købmanden.

    Det er igen det der 360 graders udsyn, der kan mangle lidt af og til. Jeg vil sgu også hellere konvertere 2% på 10.000 besøgende end 15% på 1.000 besøgende. Men allerhelst vil jeg begge dele – have de 10.000 besøgende og øge konverteringen bare lidt.

    Uanset hvad: Når dagen er slut, er det den nederste linje i regnskabet, der tæller – og intet andet.

  6. says

    Jeg takker og bukker Thomas.

    Posten blev skrevet mere af frustrationer end af lyst…

    Men det er en fornøjelse af se jeg ikke er den eneste som river mig i håret (Sorry Thomas) over den herskende konverteringsrate-battle og manglende fokus på bundlinjen!

  7. says

    Hej Frederik
    Overdrivelse fremmer forståelsen, men jeg er nu en af dem, der stadig synes at konvertingsraten er ekstrem vigtig. Ikke så meget for at sammenligne med andre, men for at teste og forbedre.

    Jeg er ikke jyde, men alligevel ret pragmatisk og praktisk anlagt og hvis jeg kan få flere konverteringer ud af en given trafik, så ved jeg min bankmand jubler, uanset hvilken kpi jeg ellers måler på.

    Du tager også udgangspunkt i, at en website kun har 1 konverteringsrate. Jeg arbejder normalt med mange forskellige konverteringer. Har du f.eks. en god artikel med megen trafik (som du skriver), så behøver du jo ikke måle salg som konvertering på denne side, men måske blot at læseren går videre til næste trin i den konverteringsstige, du har opstillet, og derfor konverterer ved blot at klikke på et bestemt link.

    Så selv om du har ret i mange af dine betragtninger er konverteringsrate-debatten nok lidt mere nuanceret.

  8. says

    Tak for din kommentar Jan.

    I dit eksempel er du ude i at segmentere din trafik og optimere den enkelte konverteringsrate.

    Pointen er netop at man skal segmentere sin data, før det giver mening at måle konverteringsraten. Så der er vi helt enige.

    Men hvorfor stiller du dig tilfreds med at hæve konverteringsraten? Det siger ingen ting om omkostninger, levetid, ordreværdien og ROI’en)

    Det giver langt mere mening at fokusere på indtjeningen. (Ordre-værdi, levetid, omkostninger).

  9. says

    Fedt indlæg Frederik.

    Og lad os endelige få noget mere Mad Man ind i branchen. Al det jeg har fået succes på, har jeg fået på at være PISSED OFF !!

    :-)

  10. says

    Nu hvor du alligevel har tissemands-analogien på billedet i toppen, så lad mig være endnu mere fræk i mine analogier til dit indlæg og sige : ” Hvad skal du bruge en stor pik til, hvis du ikke kan kneppe ordentligt igennem ? ”

    Show me the money !!

  11. says

    Hej Frederik
    Genialt og kniv skarpt indlæg at gå på weekend på. Måske er sammenligningen af konverteringsraten for at kompensere for noget andet. Og her mener jeg ikke alene længden på noget som helst, men i høj grad “størrelsen” på DB.

    Det er en super interessant vinkel, at selv en højere konverteringsrate med samme antal besøgende ikke er ensbetydende med et højere DB. Det afhænger jo i særdeleshed også af hvad det har kostet at få højere konverteringer. Og så kommer man jo tilbage til snakken om der overhovedet er grundlag for at ens forretning kan vækste tilstrækkeligt i forhold til det ønskede overskud.

  12. says

    Super godt og forfriskende indlæg Frederik.

    Jeg tror, der snakkes så meget konverteringsrater, fordi vi mennesker generelt gerne vil have noget helt simpelt og entydigt, som vi kan sammenligne hinanden med.

    Vi ønsker, at ting skal være så simple som mulige, så vi ikke skal forholde os til alt for meget.

    F.eks.:
    “Jeg konverterer 2,5% på min webshop! Fedt, jeg kan læse at gennemsnittet er 1-2% Så behøver jeg ikke bekymre mig mere om det.”

    Eller:
    “Fuck, jeg konverterer kun 0,75% Det er en katastrofe! Jeg må gøre noget fuldstændigt forkert.”

    Det samme oplever jeg med Pagerank. Rigtig mange tror stadig, at Pagerank er den primære indikator for, hvor godt din hjemmeside er søgemaskineoptimeret.

    Igen, det er en ekstrem simpel målefaktor, som er let at forholde sig til, men det siger bare ufattelig lidt om, hvor godt den pågældende side klarer sig i søgemaskinerne.

  13. says

    Hejsa Morgens,

    Tak for din kommentar!
    Vi deler præcis samme forståelse og dit eksempel med Page Rank er i samme boldgade.

    En enkelt faktore er bare ikke nok til at danne det fulde billede.

    Konverteringsrate er jo bare en parameter.
    Man hører en masse folk være gode til konverteringsoptimering. Men i min optik, så svare det til at være god til CTR-Optimering i Adwords.

    Det er en vigtig paramter, men man skal sætte den i perspektiv før det giver mening.

  14. says

    Åh, hvor er jeg enig! Godt skrevet!

    Hver gang snakken falder på average conversion rate, plejer jeg at fortælle denne lille historie:

    For mange år tilbage var jeg til jobsamtale som eCommerce Manager i en større, dansk virskomhed. Flere gange i samtalen blev der nævnt, at min løn skulle være delvist performance baseret efter conversion rate.

    Efter at have hørt på det en 3-4 gange fik jeg nok, og afbrød både den administrerende direktør og marketing direktøren med beskeden: “Det synes jeg vil være en usædvanligt dårlig ide”.

    Lettere overrasket over at jeg ikke synes de var geniale, krævede de naturligvis en forklaring:

    “Jo, ser i, jeg kan sagtens skaffe jer en conversion rate på over 10%. Luk af for google via en robots.txt, stop alle Adwords kampagner pånær dem der kører på jeres navn og brand, byd 50 kr. per klik, og lov gratis fragt i alle nyhedsbreve. Så skal i se jeres conversion rate stige! Om i så tjener penge på det, er en anden historie…”

    Nej, jeg fik ikke jobbet :-D

    Conversion rate kan IKKE sammenlignes butikker imellem, det kommer enormt meget an på hvor man får sin trafik fra. Og selv for selve butikken er den værdiløs. Der er uendeligt stor forskel på conversion rate for en besøgende fra et nyhedsbrev, og en besøgende, der har googlet “børnetøj”. Overall Conversion Rate svarer lidt til at stå med det ene ben i en kummefryser og det andet på en kogeplade: Det går gennemsnitligt ganske udemærket.

    Som minimum bør man segmentere den efter markedsføringkanal. Og også gerne efter hvor henne brugeren er i deres beslutningsprocess om at foretage et køb. Derefter kan Conversion Rate kun bruges til at måle, om forbedringer på ens shop har haft en negativ eller positiv effekt.

    Hvis du vil have én metric at kigge på, så er det pris-per-ordre, der tæller. Det er den, der fortæller om noget kan betale sig eller ej.

    Og hvis du stadig ikke fatter budskabet, så kan du finde bigfoot her:
    http://www.afdeling18.dk/blog/2008/2/21/hvad-er-en-god-conversion-rate.aspx

  15. says

    Hej Frederik – jeg har først lige set artiklen nu, selvom det er noget tid siden, du postede den.

    AMEN og SPOT ON – jeg kender rigtig mange, der ville have godt af at læse den ;-)

    – Michael

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>