Groupon Danmark – Får de success og er konceptet godt?

Groupon er det originale deal-koncept, som har haft kæmpe-stor vækst og popularitet i USA. Til genæld har de også fået et utrolig meget kritik! Lad os se lidt nærmere på konceptet. Se dagens Groupon-Deal

Sådan kommer du i gang med at anvende Groupon deals:

1. Du logger ind på deres side: www.groupon.dk

2. Oprette en profil (tager 2-3 minutter)

3. Køber den deal du er interesseret i.

3.1 Nogle deals bliver først ”Låst op” når X antal personer har købt samme deal som dig. Du kan med fordel sprede din Deal på sociale netværk, så som Facebook og Twitter, hvor du opfordrer andre folk til at købe den samme deal og derved låse rabatten op.


Dagens Groupon Deal

Nelly.com har blandt andet en tilbud kørende nu. De tilbyder et gavekort til Nelly på 350,-. Prisen for gavekortet er kun 150,-.

Se Dagens Deal Her.

Hvordan hænger Groupon.dk’s koncept sammen?

1. Groupon er bindeledet mellem forbruger og virksomhed.

Groupon.dk prøver at skaffe en masse mails fra forbrugere, ved at lokke med gode tilbud, fra virksomhederne.

2. Virksomhederne har nu mulighed for at få fat i en masse kunder via. Groupon.dk, ved at udelukke store grupperabatter.

3. Forbrugeren får kæmpe rabat. Men kun hvis der er nok mennesker som køber den samme rabat.

4. Derfor deler forbrugerene hurtigt deres deals og Groupon får lynhurtig en masse nye tilmeldinger til deres site.

Hvordan kan danske virksomheder bruge Groupon?

Groupon.dk som er lanceret i de større dansker byer; Groupon København, Groupon Århus, Groupon Ålborg, Groupon Odense, er en måde virksomheder række ud til en (forhåbentlig) helt ny kundegruppe og vise dem sin butik/service.

Det kan være rigtig god arbejdsføring for nye butikker, som ikke har en særlig stor kundeskare i først omgang.

Vær’ opmærksom på følgende udfordringer:



1.Husk at sæt et limit på hvor mange rabatter du deler ud.

Hvis du for eksempel er frisør/håndværker eller andet fag hvor du sælger din tid, kan du komme i klemme ved at udlove for mange rabatter.

Du kan risikere at din deal bliver så populær, at du booker dig selv langt ud i fremtiden, for den halve pris.

2. Tænk på mersalg når du vælger din deal hos Groupon

Derudover så er din Deal altafgørende for om dit marketing-tiltag bliver en succes. Hvis du laver en deal, så prøv at tænk på hvordan du kan mer-sælge til dem som køber dealen. Jeg har hørt fra flere som har brugt sweetdeal/downtown og tabt penge på det, p.g.a at de kunder som de tiltræk ved hjælp at rabatten, var ren og skær tilbudsryttere, som skred øjeblikkeligt efter de havde indløst/brug deres kupon.

Hvad er koster det at lave grupperabat på Groupon?

Efter at have talt med en venlig Sales Manager hos Groupon Danmark, lyder det til at deres forretningsmodel ser sådån ud:

  • Virksomheden har en vare til en værdi af 1000,-
  • Virksomheden vælger at give en god rabat, på 60% på denne vare, hvis X antal tilmelder sig.
  • Groupon tager 40% af omsætning.
  • Det vil sige at den vare du normalt sælger for 1.000 kr. sælger du nu for 400 kr (Grupperabatten)

    40% af de 400,- går til Groupon Danmark = 150 kr. (Groupon.dk’s fortjeneste)

    Total: Din vare til 1.000 kr. bliver solgt for 250 kr eller med 75% rabat!

    Groupon Referencer/Cases

    Her kan du se 2 cases som har haft succes med Groupon, hvis man kigger på antal af købte deals.




    Groupon-case nr 1: Asos

    • Asos Tilbud: Betal £9 og få £20-værdi i deres webshop
    • Discount/Rabat: 55%
    • Du sparer: £9
    • Antal købte deals: 49362



    Groupon Case The Body Shop

    Groupon-case nr 2: The Body Shop

    • Body Shop’s Tilbud: Betal £12 og få £30-værdi i deres fysiskebutik (gælder ikke i webshop)
    • Discount/Rabat: 60%
    • Du sparer: £18
    • Antal købte deals: 68118

    Hvad er dine erfaringer med www.Groupon.dk?

    Har du prøvet Groupon eller lign. koncepter? Hvad synes du om dem fra en forbruger-synspunkt og virksomheds-synspunkt?

    Er Groupon en døgnflue? Er det bare penge ud af vinduet for firmaerne? God markedsføring? Hvad er dine forventninger til Groupon Danmark/København

Comments

  1. says

    Spændende at se om det kommer rigtig op og køre i DK. Tiden virker moden, men er selv rigtig træt af at blive kontaktet med tilbud, så jeg kunne ikke selv drømme om at tilmelde mig servicen.

  2. says

    Hejsa Jens,

    Ja det bliver rigtig spændende.
    Jeg har det lidt ambivalent med konceptet.

    Jeg tror det kan være super godt til at booste en ny forretning for eksempel.

    Generelt så tror jeg det handler meget om at finde en målgruppen og forsøge at mersalg til de kunder som anvender ens grupperabatter.

    Meeen prisen er sgu lidt pebret!

  3. says

    Godt nok lyder det dyrt, at du kun får 250 kroner hjem for 1000 kroner (inden vareomkostninger). Men groupon konceptet indtænker også at en procentdel ikke får brugt deres gavekort og så er det ikke 250 kroner længere.

    Samtidig med at en del af køberne også vil lave tilkøb og komme igen.

    Men tro mig – jeg er lige så skeptisk som dig omkring konceptet, hvilket jeg også skrev om for et par måneder siden på min blog.

    Jeg har dog snakket mere flere virksomheder der har benyttet groupon konceptet med stor succes – og med andre hvor der bestemt ikke har været succes. Så jeg tror det er et spørgmål om at ramme rigtigt – groupon er ikke for alle.

  4. says

    Det skal nok blive rigtig sjovt at se om dette overhovedet bliver til noget i DK. Lad os håbe at det bliver til noget.

    Spørgsmålet er bare, om virksomheder vil være med til det?

  5. says

    Ja det er jo deres første udfordring; at rent faktisk få virksomheder til at betale for gillet.

    Jeg tror bestemt at nye virksomheder har gavn af det, fordi de lynhurtig kan “teste” deres services og vise deres butik frem. Spørgsmål er hvordan man kan holde på de kunder som kommer via groupon og sælge mere til dem.

  6. Oli Olsen says

    Dette er ikke noget nyt i Danmark, vi har en masse af lignende dealy deal sites. Vi har downtown.dk, dagensbedste og sweetdeal.dk bare for at nævne nogle. Det har samme koncept som Groupon.

  7. says

    Der er helt sikkert stadig et uudnyttet marked her, men også mange nye små på vej, og der er i fremtiden ikke plads til dem alle tror jeg. Så spændende at se hvem der bider sig fast :)

  8. says

    Super godt indlæg. Min erfaring er at man skal passe meget på med disse tilbud, da det meget hurtigt kan blive rigtig dyrt. Men med din vejledning her, kan man undgå nogle af faldgrupperne.Men med et godt planlagt tilbud kan man hurtigt få mange nye kunder.

  9. says

    Hej Frederik

    Interessant indlæg. Har selv behandlet problemstilling med de der dealsites og også forsøgt mig både med webshoppen e-scarf og Hjort Smykker.

    Det kom, der et par indlæg ud af, men det er måske på tide at følge op og reevaluere om det kan betale sig.

    http://nikolajmogensen.dk/resultater-af-kampagne-paa-downtown-del-2/

    Jeg har smidt indlæg ind som gode resurser på mit indlæg ;-)

    Generelt er jeg ikke længere lige så stor fan af de her dealsites som jeg var i starten. Der er utrolig meget manuelt arbejde og besvær med selv indløsningen, man taber penge på at sælge gavekortene og jeg har ikke haft det indtryk at folk er kommet tilbage efter mere.

    For en webshop som e-scarf, der sælger tørklæder online har det i hvert fald kun lige kunnet betale sig (hvis jeg vel at mærke arbejder gratis)

  10. says

    Som forbruger er jeg også en smule skeptisk. Rabatter er jo altid fint, men der er for meget arbejde forbundet med at søge rundt på en række deal-sites for at finde en rabat der lige dække det behov jeg står med.
    Samtidig, så er konceptet med, at en rabat først udløses efter et vist antal tilmeldte også lusket. Skal jeg bruge en ny dims skal det være nu, og jeg vidergiver ikke bare min email adresse (og personlige oplysnniger) bare fordi jeg MÅSKE får en rabat.

    Men, der er helt sikket andre forbrugere der tænker på en anden måde en jeg, så hvem ved…

  11. says

    @Rolf
    Jeg er helt enig i at Groupon ikke er for alle firmaer/produkter. Men der skal nok være nogle gode eksempler succesfulde cases

    @Jesper
    Tak for din kommentar.
    Det er essentielt at undersøge, analysere og prøve at forecaste effekten, inden man går i gang. Ellers kan det hurtig blive en dyr affære.

    @Jeppe
    Uden at have tjekket det, så tror jeg at det er forbrugerens tab og groupon/virksomhedens indtjening.

    Her er nogle relevante spørgsmål og svar fra Groupon om køb/fortrydelse/udløbstid:

    5.8 Groupon Begrænsninger:
    (i) Det er ikke tilladt at gengive, sælge eller videresælge en Værdikupon. Ethvert forsøg herpå kan medføre, at vi vælger at annullere Værdikuponen.

    5.4 Groupon.dk’s Fortrydelsesret: Så snart vi har sendt Værdikuponen til dig, har du ret til at fortryde købet inden for 14 dage fra dagen efter din modtagelse af Værdikuponen.

    5.10 Bortkomne/stjålne Værdikuponer: Hverken vi eller Forhandleren er ansvarlig for bortkomne eller stjålne Værdikuponer eller referencenumre.
    Hvad sker der hvis min værdikupon udløber?

    5.11 Udløb: Værdikuponen (herunder, men ikke begrænset til, enhver rabat ydet i forbindelse med Værdikuponen) udløber den dato, der fremgår af Værdikuponen.
    @Nikolaj
    Tak for din kommentar og dine cases. Spændende læsning…
    Det lyder til at være en dyr affær mht. Opsætningen og det manuelle arbejde!

    Kunne du finde på at bruge det igen Nikolaj?

    @Henrik
    Din skeptisk er helt på sin rette plads.
    Grunden til at det voksede så hurtig i USA var netop pga. at forbrugerene delte groupon deal’en med deres venner, af to årsager:

    1. Hvis man deler Deal’en er det større chance for at kuponen bliver låst op.

    2. Hvis man anbefaler en ven, som efterfølgende køber værdikuponen, tjener man 50 kr, som man senere kan bruge på en ny deal.
    Her kan du se et screenshot fra bruger-interfracet i forbindelse med deres “anbefal ven”:
    http://www.trovatten.dk/wp-content/uploads/2011/09/Groupon.dk-Anbefal-deal-til-en-ven.png

    Men set fra et forbrugersynspunkt, så er der ikke rigtig nogen risiko. Hvis kuponen ikke bliver låst op, så skal der ikke betales nogen penge.

    @Brian
    Du har helt ret i at der er en risiko for at folk ikke indløser deres gavekort. Meget væsentligt!
    Desuden vil en procentdel også købe flere varer, tilmelde sig nyhedsbrev, komme tilbage igen osv.

    Derfor er det vanskeligt at konkludere om det er en god investering eller ej. Det afhænger meget af hvad der sker efter (og om de indløser deres kupon).

  12. says

    @ Jeppe Kjærsgaard: De fleste Groupon-kloner beholder selv pengene fra de uindløste kuponer. Det er blandt andet derfor at Downtown har lanceret en service hvor man kan benytte sine uindløste kuponer på en anden deal (minus 10%).

    Der findes dog danske sider, som udbetaler det hele til butikkerne – og butikkerne så vinder “breakage”.

    @Henrik Andersen (disclaimer pga. min egen startup) Arbejdet med at søge rundt på de forskellige sites er ikke så stort mere. Vi har lanceret http://www.bownty.com som samler “alle” deals fra en lang række byer verden over.

    Desuden er “tipping point” ofte kun 2-5 personer som skal købe en deal før den er aktiv. Så risikoen for ikke at få tilbuddet er meget minimal.

    @Frederik: Som baggrund kan det nævnes at Groupon ofte tager 50% i cut på de andre markeder, og de fleste danske sites ligger på omkring 30%.

    @Nikolaj: Det er spændende at læse om dine oplevelser som butik i forløbet. Jeg kunne forestille mig at der snart bliver behov for en slags “Groupon-model” konsulentrolle, som kan hjælpe butikker med at få det bedste ud af annonceringen før, under og efter.

    Vi har på vores blog skrevet om 3 ting som butikker skal overveje. Nemlig opsalgs-muligheder, rabatter på genkøb (f.eks. 20% på din næste regning) og ikke mindst at lokke forbrugerne til at checke ind på Facebook eller Foursquare ved at tilbyde en lille bonus ting til dem som gør det (det giver mere synlighed til butikken og social-proofing).

  13. says

    Som jeg også skrev på G + for et stykke tid siden.
    Der er alt for mange daily deals i Danmark!

    Det er ikke længere en win-win situation – hverken for virksomhederne eller for kunderne.

    – Virksomhederne tjener ikke noget og kunderne kommer ikke tilbage, fordi de personer, der køber daily deals oftest er tilbuds-hajer.
    – Virksomhederne skærer ned på kvaliteten, hvilket gør at de kunder, som ikke er tilbuds-hajer, ikke vender tilbage, fordi kvaliteten var så lav at de ikke gider betale fuld pris.

    Daily deals går ned – og hvor er det dejligt! Det er efterhånden trættende at blive spurgt om man kan programmere en groupon klon! :=)

  14. says

    Det er fornuftig at det er muligt at genbruge noget af værdien fra et udløbet gavekort, så Steffen fortæller Downtown gør. Jeg ved at den analog udgave fra Smartbox også tilbyder at forny et udløbet gavekort for et gebyr på 60kr eller deromkring. Men oveni det kommer så at man ikke kan gøre det digitalt, men skal indsende gavekortet til dem på god gammel manér.

    @Andreas Linde jeg stødte på en service her den anden dag, hvor det er muligt at oprette en “groupon klon” hurtigt og forholdsvis ligetil, lidt ala shopify bare for deal sider.

  15. says

    Rigtig spændende læsning. Vi har længe overvejet at prøve noget markedsføring gennem de her deals-sites, men efter at have læst her og andre steder, så tror jeg vi lægger den ide midlertidigt tilbage i ide-skuffen.
    Det er mange andre måder at markedsføre sig selv på, som formentlig er billigere og bedre. Men med en god strategi kan det måske komme på tale på sigt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>