Google Instant Search

Google Instant gætter det du søger, før du færdig med din søgning.

Du kender det fra tidligere, hvor du har været i gang med at skrive et søgeord også kommer Google med deres forslag til din søgning.
Nu har Google tager skridtet yderligere ved at ikke bare foreslå idéer til din søgning – men også vise resultatet – før du har søgt.

(Denne funktion er ikke kommet til DK endnu – men hvis du vil lege lidt med den, så kan du prøve på Google.com – Husk at være logget ind)

Google Instant, SEO og Adwords

Mit bud er at vi kommer til at se færre long-tail søgninger/resultater end vi har gjort tidligere, fordi at Google viser deres bud på den mest “relevante/populære” søgning, før du har søgt færdig. Det betyder så at dem som har kæmpet for deres Trophy-Words, vil få flere besøg.

Google Adwords-reklamerne skifter ligesom det organiske søgeresultat. Derfor skifter de eftersom du indsnævre din søgning. Man skulle tro at man vil se en stor stigning i sine Adwords Impressions og en langt lavere CTR – Men Google vælger kun at tælle Impressions, hvis en bruger foretager en handling på søgeresultatet, så som at trykke “enter”. Google tror selv på at kvalitet af Adwords vil stige på en generelt basis.

Hvis du ikke har lyst til at benytte dig af Google Instant søgeresultat, så kan vælge det fra under præferencer.

Google Instant Search

Hvad siger du?

Tror du at folk ændrer deres søgeadfærd pga. Google Instant?

Relaterede artikler

9 comments ↓

#1 Frank Hellerup MadsenNo Gravatar on 09.08.10 at 8:14 pm

Den med at kvaliteten af Adwords skulle stige, må Google altså længere ud på landet med. Hvis der kommer flere besøgende ind fra Adwords på trophy words, vil det da nærmere give lidt mindre kvalitet i de besøgende.
Men set fra Googles side måske lidt højere konkurrence og dermed klikpriser på trophy words – og det er vel højere Adwords-kvalitet set med Google-øjne. :)

#2 Frederik TrovattenNo Gravatar on 09.08.10 at 8:46 pm

Kan sagtens se hvad du mener – men jeg tror også at Google instant hjælper med at komme med relevante foreslag til newbie-google-bruger som ikke er verdens bedste til at søge eller ikke ved hvad de skal søge efter.

Når det så er sagt, så er jeg helt enig i at Google har stor fortjeneste i at vise de dyreste Adwords-annoncer først, i starten af søgning :)

#3 ErikNo Gravatar on 09.09.10 at 9:43 am

Jeg synes det er svært at sige, om der kommer flere eller færre long-tail søgninger. Jeg kan godt følge hvorfor både du og Frank mener, at der kommer færre long-tail søgninger (Frank nævner det i en anden blog). Men omvendt bliver long-tail søgninger (og long-tail resultater) også vist on-the-fly. F.eks. hvis du søger på “lav din”, så foreslår google “lav din egen hjemmeside”, samt viser resultater for denne long-tail søgning. Måske ville du søge på noget helt andet eller bare på “lav din” (ok, det er nok ikke en normal søgning), og så ville du normalt slet ikke få vist resultaterne fra “lav din egen hjemmeside”.

Du vil derfor få vist long-tail søgninger, som du slet ikke laver, og det kan jo istedet skabe flere long-tail søgninger.

#4 Frederik TrovattenNo Gravatar on 09.13.10 at 9:30 am

Hej Erik,

Du har ret i at der også kommer nogle gode long-tail søgninger, som vi ikke har været vand til.

Ikke desto mindre, så bliver det spændende at se om og hvordan det vil påvirke brugerenes søgeadfærd.

Frank og Thomas kom med et godt eksempel, hvis folk søger “billig..” eller “grønne…” som i billig kaffe maskine og grønne kaffemaskiner….

Hvis en søgning starter med et tillægsord, så får brugeren vist en masse irrelevante resultater og annoncer, før de er færdig med deres søgning, fordi det nærmest er umuligt at gætte hvad en som søger “billig” leder efter.

#5 RolfNo Gravatar on 09.21.10 at 11:56 am

Folks søgeadfærd vil helt sikkert blive ændret med Instant, men hvor meget er det vi spændt kan vente på at se.
I et eller andet omfang vil vi som søgende selvfølgelig blivee påvirket til at søge på det som Google foreslår vi skal søge på. Men på mange områder, lige som med dit eksempel med billig, så vil folk ikke få et relevant resultat før de har skrevet hele den sætning de ville have søgt på alligevel. Så ja det store spørgsmål er hvor meget det egentlig vil ændre sig.

#6 CasperNo Gravatar on 09.23.10 at 9:49 pm

Egentlig skal vi lige blive enige om definationen på en søgning. For når folks søgevaner ændre sig, vil de kunne “surfe” blandt resultaterne, men det tæller vel først som en søgning når de gør nok aktivt. Er der ikke noget statistik efterhånden?

#7 Thomas HansenNo Gravatar on 09.29.10 at 3:34 pm

Er Instant overhovedet implementeret i Danmark endnu? Jeg bruger Chrome så er aldrig inde over Googles søgefelt, kan jo søge direkte fra adressefeltet.

#8 RolfNo Gravatar on 09.30.10 at 1:04 pm

Det statitisk jeg har set indtil nu viser at der faktisk kommer flere long tail søgninger end før. Ganske spændende :) Og så vidt jeg ved er Instant i DK lige på trapperne.

#9 Mia SørensenNo Gravatar on 10.31.10 at 11:48 pm

It’s all about the money – jeg tror også som frank nævner at det er noget google gør målrettet for at øge bl.a. indtægt på adwords. Når man ser på de enorme tal og indtægtssummer der er her, så skal google ikke skrue meget på mekanismen for at det giver et kæmperesultat på bundlinien, selvom det måske kun er en mindre ændring.

Men der skal da holdes øje med adwords statistikken det næste stykke tid, det bliver spændende at følge.

Smid en kommentar