Skal du blogge på engelsk eller dansk?

Skal du blogge på engelsk eller dansk?

Jeg har gået med tankerne om at starte en blog på engelsk i noget tid og i den forbindelse blev jeg nysgerrig på hvorfor der ikke er særlig mange danskere, inden for online marketing, som benytter sig af den mulighed.

UPDATE: Siden jeg skrev dette blogindlæg har jeg faktisk fået lanceret min engelsk-sprogede blog på Trovatten.com. Tag et kig forbi. Du kommer ikke til at fortryde det ;)

Jeg har spurgt nogle kollegaer som både har et ben i USA og et ben i Danmark, om hvad der ligger til grunde for det sprog de har valgt at blogge på.

Michael Aagaard om hvorfor han ikke blogger på engelsk:

“Hvorfor blogger jeg ikke på engelsk? Hmmm – det er et godt og relevant spørgsmål, som jeg faktisk har tænkt meget over her på det sidste.

Da jeg startede Online-Tekstforfatter.dk, gjorde jeg mig mange overvejelser, om hvorvidt jeg skulle skrive på engelsk, dansk eller begge sprog. Dengang fandtes der ikke en dansk blog om online copywriting, så jeg besluttede mig for at udnytte den åbenlyse mulighed for at få et forspring og gøre mig bemærket i Danmark.

På det tidspunkt følte jeg heller ikke, at jeg havde nok ”unikt at byde på” til at gøre mig bemærket internationalt, så det virkede mest oplagt at lave det hele på dansk.

Min primære målgruppe har hele tiden været danskere, og det er gået hen og blevet en vanesag for mig at skrive på dansk. Men efterhånden som årene er gået, og jeg har opbygget solid erfaring fra hundredvis af cases, kan jeg godt se, at jeg sidder inde med en masse unik viden, der er super relevant for et internationalt publikum at få fingre i.

Jeg har jo alle forudsætninger for at skrive gode indlæg på engelsk, i det jeg har kandidatgrad som translatør og tolk (engelsk/dansk), har gået på amerikansk skole, er trænet af amerikanere i online copywriting, har givet webinarer på engelsk og gæsteblogget på amerikanske blogs – så har jeg selvfølgelig også løst masser af opgaver på engelsk for internationale kunder.

Det, der holder mig mest tilbage, er nok frygten for at skuffe mit danske publikum ved at smide engelske indlæg ind blandt de danske.

Men nu kan jeg jo udnytte chancen til at spørge dig: Ville du blive skuffet, hvis der indimellem dukkede engelske indlæg op på en dansk blog om online marketing?”.

Skriv en kommentar og lad os starte en debat!

 

Thomas Rosenstand om hvorfor han ikke blogger på engelsk

”Jeg blogger ikke på engelsk endnu, og jeg er ikke sikker på, jeg for alvor begynder på det. Mit primære kundeunderlag er i Danmark, når det gælder søgemaskineoptimering. Jeg har godt nok også DCFinder softwaren, der er international. Men der er også en faktor, der hedder tid. Jeg mangler ikke kunder, og vi er konstant booket lang tid frem.

Jeg har nogle få gange skrevet lidt på engelsk på min G+ profil ( https://plus.google.com/104038163977823835179/ ), men om det vil udvikle sig til mere, ved jeg ikke. Sagen er, at jeg primært blogger for hyggens skyld – branding er sekundært i den sammenhæng. Derfor kan jeg lige så godt gøre det på mit modersmål, hvor jeg også har et gammelt og trofast publikum.”

Martin Thorborg om hvorfor han ikke blogger på engelsk:
(Transskribering af denne lyd-fil)

”Hej Frederik. Tak for din mail.
Årsagen til at jeg skriver på dansk er at mit markeds er dansk. Jeg ved godt at jeg har Spamfighter som også agere i udlandet, men det er ikke der mit fokus er lige nu. Lige nu gider jeg faktisk ikke at arbejde med internationaler ting. Det keder mig helt vildt. Nu vil jeg godt være en stor fed torsk i et lille bassin. I stedet for at være en lille gubbi i en verdenshav. Så derfor arbejder jeg med mit danske brand i øjeblikket og det kan jeg ikke ved at gøre det på engelsk – på nogen måde. Min målgruppe er dansk er derfor blogger jeg på dansk.”

Henriette Weber om hvorfor hun blogger på engelsk:

Hej Frederik – godt at høre fra dig. Jeg skriver på dansk og engelsk fordi da jeg startede med at blogge skrev jeg til mine internationale kontakter – Jeg tror danmark er for lille en andedam til mig på den måde. Også ville jeg godt øve mit engelske. Idag gør jeg det fordi at det kun er 35 % af min trafik der kommer fra danmark. resten kommer fra US, sverige, tyskland, frankrig, portugal, norge etc – de lande jeg også arbejder i. Så det er simpelthen pga. intentionen om bloggen til at begynde med, også fordi at trafikken ser sådan ud.

Tak for alle jeres gode svar Martin, Thomas, Henriette og Michael.

Fordele ved at blogge på engelsk

  • Hvis du skriver på engelsk har du et potentielt meget større publikum.
  • Det engelske sprog har mange flere ord/udtryk end det danske, som du kan benytte dig af.
  • Med en engelsk blog kan både danskere og engelsk-talende læse med.

Ulemper ved at blogge på Engelsk

  • Du skal bruge mere tid per blogpost, da sproget ikke falder dig ligeså naturligt.
  • Du skal bruge mere tid per blogpost, da konkurrencen er meget hårdere
  • Hvis du målretter dig mod danske virksomheder kan det ofte give mere mening at kommunikere på samme sprog; dansk.
  • Det tager længere tid og hårdere arbejde at blive den bedste

Hvad siger du?

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad der ligger til grund for dit valg. Hvorfor blogger du på det sprog som du gør? Har du gjort dig overvejelser om at skrive på et andet sprog?

Comments

  1. says

    Da jeg startede min blog havde jeg nøjagtigt samme tanke: Skal jeg gøre det på dansk eller engelsk?

    Svaret kom jeg frem til ved at tænke målgruppe og konkurrence:

    1) 99% af mine kunder er alligevel danske. Så at blogge på engelsk vil kunne tolkes negativt som en form for “smartness”.

    2) Dengang jeg startede var der (næsten) ingen blogs i Danmark om nethandel, men 1.000+ på engelsk. Så hvis jeg skulle skrive på engelsk, så skulle jeg ud og konkurrere med disse. Mens på dansk kunne jeg være en form for “first mover”.

  2. says

    Hejsa Søren,

    Det giver fin mening og jeg tror også det er en god idé at lave sin første blog på sit modersmål.

    Men hvad med nu? Kunne det ikke være sjovt at lege med amerikanerene :)?

  3. says

    Nej, bestemt ikke. Konkurrencen er stadig MEGA stor, hvis jeg ville bevæge mig ind på det engelske marked, og forsøge at erobre engelske læsere.

    Jo bevares, det kunne da være sjovt. Og der er da også potentiale i det, i kraft af at det engelsk-sprogede marked er så uendeligt større end det danske.

    Men jeg har ikke lyst til at begynde at konkurrere om læsere med folk som Bryan Eisenberg :-P

  4. says

    Tak for indlægget – fedt at læse andre folks tanker.

    Vi gik med de samme tanker, da vi startede vores blog op. Vi endte med dansk af mange af de samme grunde som andre her skriver. Vores målgruppe var vores danske kontakter og forhåbentlig videre ud i deres netværk. Vi lever heller ikke af vores blog, den er et karriere-værktøj. Men man bliver jo meget glad når trafikken går godt og vil jo så gerne have mere, så tanken om at skrive på engelsk kommer jævnligt op.

    Jeg ville dog være meget ked af at blande danske og engelske indlæg sammen. Den model vi havde overvejet var at lave en separat blog med de mest populære/oplagte indlæg oversat til engelsk. Altså en både-og løsning.

    Ulempen ved den fremgangsmåde er jo helt indlysende, at det er dobbelt arbejde…ikke kun ift. de enkelte indlæg, men jo også ift. “markedsføringen” af blogsene, så vi er ikke kommet videre med det. Det giver jo ret beset heller ingen mening, hvis man alligevel ikke har mål for bloggen, der peger internationalt.

  5. says

    Har haft en blog på engelsk før, og det gik faktisk ret godt, selvom det var om sundhed og træning, hvor der er stor konkurrence.

    Har et nyt projekt i støbeskeen, også på engelsk, som jeg arbejder på og håber kommer til at gå godt viralt.

    Jeg er intet markedsførings geni, eller overhovedet tæt på, men jeg kan sagtens få success på engelsk, man skal huske at når konkurrencen er større, så er mulighederne som regel også.

  6. says

    Jeg blogger på dansk, fordi jeg skriver om SEO og online synlighed i en dansk kontekst, der adskiller sig væsentligt fra præmisserne for SEO på engelsk.

    Da jeg også kun arbejder på dansk, er der heller ikke den store firmamæssige årsag til at kaste mig over engelsk.

    Men jeg har på det seneste haft lyst til at skrive nogle enkelte udvalgte indlæg på engelsk også for sjovs skyld, og der overvejer jeg i stil med Michael nøje, hvordan det bedst kan serveres.

  7. says

    Jeg blogger også på dansk. Som flere andre, så er hovedparten af min målgruppe danskere.

    Jeg ser også en udfordring i sproget. En ting er at der er flere udtryk at anvende i engelsk, noget helt andet er at anvende den. Jeg har haft gang i et projekt på engelsk. Det hyrede jeg en engelsk korrekturlæser til at rette mine indlæg igennem. Det havde to positive effekter:
    - mine indlæg blev mere læsevenlige, sproget flød bedre og de små gramatiske fejl blev luget ud.
    - jeg blev bedre til engelsk. Jeg fik korrekturlæseren til at rette i Word og registrere ændringerne. På den måde fik jeg direkte tilbagemeldinger på mit arbejde.

    Skulle jeg udvikle mine foredrag yderligere i retning af et internationalt marked, så ville en blog på engelsk med ovenstående fremgangsmåde være interessant igen.

  8. says

    Jeg foretrækker generelt selv at læse danske blogs, så det er der sikkert også andre, der gør. Derfor blogger jeg mest på dansk. Jeg synes også det er lidt lettere at fokusere på dansk SEO. Jeg har dog et par blogs, hvor planen er at indholdet skal være på engelsk.

  9. says

    Jeg har faktisk lige lavet det første engelske indlæg til bloggen.

    På grund af format og indhold, gav det mest mening at lave det på engelsk. Det er nemlig et indlæg om content marketing, hvor jeg har fået KISSmetrics, Marcus Sheridan og Marketing Experiments til at komme med hver deres top 3 content marketing-tips.

    Jeg har lavet det som en “page” på bloggen – i stedet for en “post” – på den måde generer jeg ikke mine danske læsere med engelsk indhold. Jeg har så tænkt mig at lave en post, hvor jeg henviser til det engelske indlæg. Så kan folk selv vælge, om de vil læse det…

    Du kan læse indlægget her: http://bit.ly/yjRkeH

    - Michael

  10. says

    Det er meget enkelt. Jeg er ikke stærk nok i engelsk, til at kunne udgive noget på skrift :-). Derfor er det aldrig rigtig en overvejelse jeg har gjort mig.

    Men havde det ikke været en blokade, så ville jeg sandsynligvis stadigvæk have holdt mig til dansk. Med samme begrundelse som du kan læse i indlæggene ovenover.

  11. says

    @Søren

    Ja der er hård konkurrence, men jeg tror stadig er processen og udfordringen er det værd :) Hvis man selvfølgelig vil (og har mulighed for) at prioritere det. Ellers kan man jo altid indsnævre sin niche endnu mere :)

    @Lea Jeg tror du har ret i at man ikke skal blandet sprog. Det gør det forvirrende for begge parter. Hvis man skriver engelsk så skal det gøres på en udelukkende engelsk blog og vice versa

    @John Jeg synes det er sejt at du er gået i gang med engelsk, men at satse på ting går viralt er farligt :) Jeg tror det handler meget mere om hårdt og smart arbejde. Og som du selv siger er udbyttet ligeså stort som konkurrencen.

    @Frank Kan sagtens forstå din prioritet og målretning. Når jeg får stablet min blog på benen er du altid velkommen som gæsteblogger ;)

    @Søren Tak for din input.
    Jeg selv brugt Wordy et par gange. De har faktisk også et wordpress plugin som gør det ret lidt at få korrekturlæst sit stof, inden det går online. Responstiden er super og som du selv er inde på, så bliver man også klogere af det.

    @Gita Jeg er enig i at danske blogs er lettere at være med på. Desværre er kvalitet på danske blogs, af gode grunden, ikke på samme niveau som på engelsk sider.

    @Michael
    Det er da nogle fine herre du har til bords på bloggen. Super post med gode tips!

  12. 3J Design says

    Dette er lidt uden for topic, men…

    Martin Thorborg om hvorfor han ikke blogger på dansk:

    Såvidt jeg kan se, blogger han på dansk :-)

  13. says

    Jeg har selv haft både en blog på dansk og en på engelsk. Min erfaring er, at selv om konkurrencen er større på engelsk, er publikum det også. Jeg havde ca. lige mange læsere på begge blogs (ikke mange på nogen af dem, men alligevel).

  14. says

    @Frederik

    Det engelske er ikke noget problem. Jeg har boet i england, og tvunget mig selv til at lære at tale og skrive flydende engelsk, da min far bor i Middlesbrough, så det er egentlig ikke nogen udfordring, jeg kan egentlig også godt lide det.

    Mht mit kommende projekt, så ved jeg godt at man ikke skal satse på at ting går viralt, og det gør jeg bestemt heller ikke – jeg arbejder på det, to meget forskellige ting :)

  15. says

    Det handler om døgnets længde.

    Hovedparten af vores kunder kommer fra Danmark. Vi har også en del internationale kunder, men de kommer typisk via vores netværk og udenlandske samarbejdspartnere.

    Hvis der skal afsættes tid til også at styre en blog på den internationale scene, vil det kræve meget tid, og med ordrebøger med 6 – 8 ugers levering, vil det ikke være aktuelt.

  16. says

    Dansk er mit modersmål, og jeg har derfor altid lagt flest kræfter i det danske.
    Går dog med overvejelser i mere engelsk, da jeg ser det som en sjov udfordring at se hvad der er at hente ude i verden. Men nu må vi se hvornår der bliver tid ;)

  17. says

    Man kan starte med at være den ubetinget bedste i DK , og så kan søge andre græsgange. Hvis man altså konkurrerer på viden.

    En webshop, seo osv er en del nemmere at få hul igennem med i udlandet, da markedet er meget større. Men markedet som ekspertblogger indenfor online markedsføring er ret snævert , også i det store udland.

    Den eneste dansker, som jeg kender der besidder nok ekspertviden indenfor et snævert felt til at kunne begå sig på de bonede gulve i USA osv, det er Mikkel Demib. Han holder sig også til et snævert felt indenfor seo, når han giver den gas over andedammen. Alt andet ville få ham til at se ” dum ” ud, og ødelægge den position han allerede har nu.

    Det er fedt at række ud efter noget ekstra, men det er også sundt at kende sine begrænsninger. Men held og lykke til dem der kaster sig ud i det. Og hvis jeg har overset en verdensstjerne i det danske online markedsføringsmiljø, så undskylder jeg meget :)

  18. says

    Ps:

    Selvfølgelig kan man skrive en blog på engelsk, selvom man ikke tilhører eliten, men da mit ego er så stort at jeg ikke vil drukne i mængden, så ville jeg selv personligt holde mig fra det ;)

  19. says

    Tak fordi jeg måtte være med i den lille undersøgelse, Frederik.

    @Jimi: Du kender da også mig :-) Og jeg er her jo faktisk, driver et SEO/SEM firma her i USA, sælger software her og har nogle ret lukrative aftaler med amerikanske virksomheder. Faktisk kan vores amerikanske firma risikere at overhale Concept Interest i lønsomhed i indeværende regnskabsår.

  20. says

    Jeg blogger på dansk, og det gør jeg af flere årsager. Jeg vil skulle bruge alt for lang tid på at skrive artikler på engelsk, da jeg ikke er ret god til at skrive på det sprog. Mine kunder og dem jeg ellers vil henvende mig til er danske, og selv om det engelske marked er uendelig meget større end DK, så har jeg ikke behovet for at “brande” mig der.

    Jeg syntes dog det kunne være interessant at skrive nogle engelske artikler, men i så fald vil jeg nok aliere mig med en engelsk blog som gæsteskribent.

  21. says

    Hvis man nu var født i et engelsk-talende land, betyder det så at man ikke skal starte en blog før man har helt styr på ALT inden for sit område?

    Jeg mener der er mange danske bloggere som kunne få success på det engelsk-talende markedet, selvom de ikke er verdens bedste inden for deres område.

    Selvfølgelig kommer det til at kræve blod, sved og tårer for at blive en top-blogger inden for sit felt, men man skal jo starte et sted.

    Alternativt kan man indsnævre sin blog helt vildt til en specifik niche, for at minimere konkurrencen.

    Den blog jeg er i gang med at for op at stå har godt nok ikke en snæver niche, som f.eks “Local SEO” eller noget i den dur. Emnet er “Whatever Works”, inden for online marketing og jeg ved at det kommer til at blive sværere at få et fast publikum når emnet er så bredt, men udfordringen er det hele værd ;)

  22. says

    Fint indlæg, Frederik. Et gennemgående tema i de kommentarer der er indløbet synes at være overvejelser omkring hvilket marked man taler (og, i mange tilfælde, sælger) til. Mere generelt kan man sige, at man nok bør overveje hvad målsætningen for bloggen er – både på kort og på lang sigt. Altså, ønsker man (selv på lang sigt) overvejende at have kontakt med dansktalende læsere, er dansk et åbenlyst valg. Ikke mindst når man tager den ældre generation i Danmark med i betragtning. Ønsker man på et tidspunkt at opgradere til et globalt publikum, bør man bevidst tænke dén strategi ind i sin blog tidligt i forløbet. Det kan jo tage årevis at opbygge en stærk platform rettet mod et globalt publikum. Og skifter man på et tidspunkt sprog, mister man nok en del eksisterende læsere.

  23. says

    Det er sjovt, at svaret meget er det samme fra alle de kloge. De fokuserer alle 100% på målgruppen, og det viser vel engagement og passion, fremfor at skrive på engelsk, fordi det måske kan blive større en dag.
    Så hatten af for ærligheden!

  24. says

    Hej Frederik.

    Det er et interessant spørgsmål, og egentlig mener jeg også at det kunne være spændende. Som du skriver som en af ulemperne, er konkurrencen utrolig stor. Jeg tror dog godt at man ved, f.eks. at lave en kombineret blog med flere branchefolk involveret, ville kunne slå igennem på engelsk. Som udgangspunkt er jeg ret sikker på at noget af den viden som vi indsamler i Danmark, vil være brugbart for en stor del af branchefolk verden over. Mht. udtryk og den nemhed der er ved at kommunikere på sit modersmål, tror jeg blot at det er et spørgsmål om tilvending, mange fagtekniske udtryk er stadig de samme og efter 3-4 indlæg er det min overbevisning at engelske ordvendinger vil være meget mere nærliggende.

    Mvh.
    Nikolaj Landrock

  25. says

    Interessant indlæg med interessante kommentarer.

    Jeg blogger pt. kun på dansk, men overvejer kraftigt at udvide med en engelsksproget blog med 100% fokus på AdWords.

    Der er dog primært to ting, som holder mig tilbage.

    1) Jeg har svært ved at fornemme, hvor meget arbejde der skal til for at mine indlæg kommer tilpas højt op i de engelsksprogede søgeresultaterne til, at internationale læser kigger forbi.

    Det er småt med danske AdWords blogs, så mine danske indlæg omkring AdWords optimering trækker helt automatisk en del organisk trafik – Det gælder også de indlæg, der ikke er optimeret mod specifikke søgetemaer.

    2) Hvad får jeg ud af det? I praksis så kan danske AdWords annoncører snildt holde mig beskæftiget med opgaver. Så bortset fra branding og styrkelse af egoet, er det ekstra økonomiske afkast fra begrænset.

    Alternativet kunne så være at lave dele af indholdet til betalingsindhold eller smide AdSense reklamer på?

    Men igen – da jeg ikke kan trække flere timer ud af døgnet end jeg allerede gør, så skal den forventede indtægt fra bloggen holdes op imod tabt indtjening fra kundeopgaver.

    Men på et eller andet tidspunkt, så skal det vel prøves af :)

  26. says

    Hej Frederik

    Spændende debat – der er naturligvis fordele og ulemper ved begge dele…

    @Troels
    jeg er ligesom dig i tvivl om hvor meget arbejde, der ligger i at komme op i engelsk, svensk, norsk eller tysksprogede søgeresultater. Jeg har valgt dansk fordi min målgruppe er dansk.

  27. says

    @Nikolaj
    I Sverige er konkurrence lidt alle DK indenfor mange områder. Men tager du tysk eller engelsk, så kræver det sindsyg meget arbejde bare at komme op på de første sider. Der skal lægges mange timer, så det kræver man kan se en gevinst i det på sigt…

  28. says

    Som Nikolaj siger er min målgruppe også dansk, derfor har jeg også valgt at skrive på dansk. Som så mange andre foretrækker jeg også at læse det på dansk og søger kun efter engelske, hvis jeg ikke kan finde svaret på dansk. Det kræver hårdt arbejde hvis den skulle være på engelsk og det er kun noget jeg ville kaste mig ud i, hvis jeg havde omkring 300-400 followers! :)

  29. says

    Jeg tror ikke det er enten eller, men både og, hvis du vil blogge på engelsk og samtidig bibeholde den danske læserskare. Jeg ved fra mig selv, at der skal mere til for at lokke mig til at læse engelsksprogede blogindlæg, i forhold til danske indlæg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>