Skal Google Adwords outsources eller køres inhouse?

Hvorfor var det egentlig i valgte jeres nuværende Adwordsleverandør?

  • Fordi de lå nr. 1 på ordet ”Adwords” på Google?
  • Fordi de lovede jer at ligge nr 1?
  • Fordi jeres Adwords leverandør fordi de var billigst?
  • Vi valgte at have det inhouse, fordi det var for dyrt?

-Ingen af ovenstående eksempler har det mindste med kvaliteten og Return Of Investment af jeres Adwords kampagne – ikke en eneste!

Jeg siger ikke at I har et forkert Adwords bureau eller at det er forkert at have en adwords ansvarlig in-house. Jeg synes bare det er for vigtigt et ben i jeres markedsføring, til at sjuske med.

Fordele og ulemper ved at have Adwords in-house

Der er rigtig mange virksomheder, store som små, som i tidernes morgen har valgt at oprette deres egen Google Adwords kampagne og køre det solo.

Fred være med det.

At holde Adwords in-house kan være et kanon tiltag. Når man har Adwords in-house har man langt større fleksibilitet af kampagnen, større sammenspil og synergi mellem virksomhedens andre marketing tiltag. Det kræver bare at man har en Adwords-ansvarlig som er dedikeret til det!

Det er desværre ikke tilfældet i rigtig mange virksomheder. 

I og med at Google har gjort Adwords så intuitivt og simpelt at sætte op, har det været nærliggende for mange  virksomheder at sætte en vilkårlig medarbejde til at sætte nogle kampagner og kigge på talene en gang om måneden. Men…

Google Adwords er ikke engangsinvestering

Fakta er bare at rigtig, rigtige mange virksomheder som har startet deres Adwords-kampagne in-house, har den præcis samme Adwords konto flere måneder – sommetider år. Hvis du er en af dem, så skal du være glad, fordi så er der room for improvement, hvis du vel og mærket investere tid til at få lavet om på det.

Fordele og ulemper ved at outsource Adwords

Jeg har selv arbejdet som Adwords specialist og fordelene ved at bruge en Adwords leverandør, frem for at holde det in-house, er at du overlader det til folk med erfaring, som sidder og arbejder med det hver dag, i et arbejdsmiljø fyldt med forskellige online marketing-kompetencer, som du kan nyde godt af mht. sparring og rådgivning.

Klikpakker, Branding og Adwords Eksperter

Når man vælger at bruge en Adwords leverandør, så er der også mange faldgrupper.

  • De Adwords firmaer som tilbyder klikpakker til en fast pris. (eks. 2000 besøg for 8000 kr.)
Denne model er ikke transperant, fordi at forskellen på prisen pr. besøg er så forskellig fra søgeord til søgeord.
  • Så er der dem som ikke anvender tracking og synes visninger, besøg og CTR er helt fine succeskriterier. Og hvis det ikke er overbevisende nok, så er der jo altid branding-argumentet.
  • Min personlige favorit: De Adwords firmaer som “lover nr .1 placering på Google med Adwords (som betyder at du skal betale en hulens masse penge pr. besøg og som oftest, ikke er særlig hensigtsmæssigt.

Hvis I bruger Adwords i jeres virksomhed, kunne jeg godt tænkte mig at høre om I har en Adwords leverandør eller om I holder det in-house – og hvorfor?

Relaterede artikler

8 comments ↓

#1 FrankNo Gravatar on 07.09.10 at 9:10 am

Hej

Jeg holder det in-house.

Jeg gjorde det af den simple grund, for at spare penge og så syntes jeg det var så simpel at sætte op.

Kan godt se nu grundet min konvertering er ret dyre, at jeg nok skulle have haft en prof til at kigge på det.

Men hvem skal man vælge og hvor dyrt er det?

For der er virkelig mange der prøver at sælge en adwords kampagner hvor man føler at de kun vil malke penge fra en.

Jeg havde/har også planer om at selv sætte mig ordentlig ind i adwords, men mangler tid til det og nogle kompetente kursuser i Jylland.

Frank

#2 Frederik TrovattenNo Gravatar on 08.10.10 at 10:25 am

Hej Frank,

Tak for din kommentar.

Priserne på Adwords-bureauer svinger rigtig meget.

Mange bureauer tager mellem 6-20% af budgettet i fee.

Mit råd er at holde dig fra Klik-pakker, hvor du betaler x antal kroner, for x antal klik. Denne model er ikke transparent og du får svært ved at gennemskue hvad din ROI egentlig er.

Hvis du vil sikre dig en god aftale, så prøv at sæt dig ned og regn på hvor meget er salg er værd for dig og efterfølgende kan du lave en forventningsafstemning med et bureau, hvor de er en bonus/penalty alt afhængig af hvordan resultaterne bliver.

#3 ATAKNo Gravatar on 09.16.10 at 6:01 pm

Helt enig med Frederik, at modellen, hvor bureauet tager X antal kroner for X antal kliks, bare slet ikke spiller. Det sætter Google også en stopper for nu. Synlighed er et vigtigt element hos Google og kunderne skal have synlighed ift. hvor meget Google koster.

Udover den model, hvor procent af budgettet betales til bureauet, kan man også hyre et bureau for en fast optimeringspris. AdWords Kontoen optimeres så løbende og forbedres. Begge disse modeller ser jeg ikke noget galt i, så jeg er ikke helt enig i, at de ikke skulle være transparente. Kunden har adgang til sin egen konto og kan følge med i, hvad kunden akkurat betaler til Google.

Bonus/penalty aftalen kan man vel godt bruge, men det kan meget vel gå hen og blive dyrere for kunden, end de to andre muligheder. AdWords er ikke raketvidenskab, så når en konto optimeres, så er det ikke særlig svært at skabe en bedre konto løbende, hvis man altså har den nødvendige viden omkring Google AdWords.

Vigtigst er, at usability og call-to-action på hjemmesiden er på plads. Selvom man får en super god AdWords konto sat op, kan det jo være ligemeget, hvis ens hjemmeside bare er sat forkert op, ens priser er alt for høje ift. konkurrenterne osv.

#4 JosefineNo Gravatar on 02.21.11 at 2:35 am

Hej Fredrik,

Spændende post :)

Kan bare ikke lade vare med at kommentere.
Hvis man arbejder i vores branche ved man at der i Danmark kun findes et fåtal bureauer der arbejder seriøst med SEM (og SEO).

De useriøse “klikpakke” bureauerne er grunden til Google Adwords dårlige ry. De er en skam for online branchen. De her bureauer bruger telefonsælgere og SEM-medarbejdere uden forstand på hvad de laver. Det hele handler om at få et “ja”- og når det er på plads skal det hurtigst muligt laves noget der ligner et Adwords konto. Formål med annoncering? Tracking? Sætte mål og målværdier op? Kampagnestrukturering? Budstrategier? LP/tekstannonce tests? Optimere imod øget antal konverteringer/lavere CPA? Øget ROI? Rapportering? Who cares – Det er lige meget hvor de 4 kroners lorte klik kommer fra (Mon ikke de sidder og klikker på sine egne annoncer). Det eneste de er gode til er at snyde folk på penge. De sælger klik. – Det har INTET med seriøs SEM at gøre. Nogen burde virkelig ha stoppet de her bedragere for lang tid siden. Men jeg tror og håber at de kommer til at forsvinde i takt med at man opdager hvor vigtig del af markedsføringen SEM er, og hvilken kæmpe potentiale der findes i det.

@ATAK: Du siger at “Det sætter Google også en stopper for nu” Det lyder bare fantastik – har du mere info? :)

Se et skrækligt eksempel her: http://blog.v4d5.net/vis.php?id=217
Jeg bliver så irriteret!

#5 Søren SprogøNo Gravatar on 03.03.11 at 11:30 am

@frank: Den største udfordring for virksomheder i mine øjne er, at 9/10 Adwords bureauer er hvad man kalder “cowboys”. Folk, der lover guld & grønne skove, men som overhovedet ikke har styr på hvad der er vigtigt: At hvad der foregår med Adwords kampagnerne er transparent, og at det har en dokumenterbar effekt på bundlinien!

Der er mange forskellige former for afregning. Og der er ulemper ved dem alle. Frederik og de øvrige kommentarer er allerede inde på de fleste.

En af årsagerne til, at jeg som “Adwords ekspert” ikke vil hoppe på afregning efter f.eks. antal ordrer, som mine kampagner skaffer er, at det i høj grad er afhængig af hvor godt sitet konverterer. Og hvad der foregår på sitet, i form af gode priser, god service, godt design osv. osv., er som regel uden for min kontrol. Så det vil være en kæmpe ulempe for mig at levere en masse billig, kvalificeret trafik, bare for at se den hoppe af igen pga. et dårligt checkoutflow.

Derfor er min prisstruktur altid at blive aflønnet på timebasis. Men alt mit arbejde sker totalt transparent med løbende rapportering og tilbagemelding, og med jævnlig dialog om det ka’ betal’ sig (sagt med Jysk accent :-) )

Og selv de kunder, jeg til sidst har afvist fordi økonomien ikke har hængt sammen, har været ovenud glade for åbenheden.

Modellen er lidt dyr i starten, men efterhånden som man skruer op for budgettet (og bundlinie-effekten), har jeg altid kunnet konkurrere med de bureauer, der f.eks. tager 6%.

Nå, det blev lidt af en rant og reklame for mig selv. Det var ikke helt meningen :-)

Men jeg ville bare lige forsøge at dele nogle af mine erfaringer. Især med de kunder jeg får, som har været i kløerne på cowboys.

God post, Frederik! Håber du vil følge den op med flere detaljer, evt. fordele og ulemper ved de enkelte afregningsformer.

#6 JohnnyNo Gravatar on 03.03.11 at 12:03 pm

Jeg har indtil videre kun erfaring med at holde det in-house, og som Frank også har erfaret, så er det billigt, men ikke nødvendigvis økonomisk attraktivt.

Jeg tror, at det bedste udgangspunkt er at outsource oprettelsen af de første kampagner, og så evt. indgå en aftale om uddannelse af en intern specialist, der selv kan oprette nye annoncekampagner.

Hvis man har en specialist til at køre nogle kampagner, så kan man sideløbende køre andre annoncer og se, om man overhovedet er på rette spor.

Inden man går i gang, vil der dog ofte være andre ting, der skal prioriteres. Har man f.eks. en meget lav konverteringsrate, og man ikke opretter særlige landingssider til annoncerne, så kan man vel næsten være sikker på, at man ikke får noget udbytte – medmindre man kun går efter de billigste søgeord.

Hvis man f.eks. bruger 10000 om måneden på annoncer til 6 kroner pr. klik, så får man ca. 1.600 besøgende – og hvis konverteringsraten er 1%, så får man kun 16 ordrer ud af de 10.000 kroner.

Så kan man selvfølgelig gå efter at optimere annoncerne, så man får en bedre klikpris, men jeg ville nok i stedet starte med at forsøge at få konverteringsraten op på et niveau, hvor det giver mening at annoncere.

#7 Frederik TrovattenNo Gravatar on 03.21.11 at 2:24 pm

@josefine Godt at høre din Adwords-enthusiasme og din hetz på pinlige Adwords-sælgere, som kun har det i munden :) Vi deler sammen holdning!

@Søren Jeg kan godt se hvorfor du ikke vil afregne på performance, da du ikke har kotrol over din Adwords-trafik, så snart brugeren er landet på hjemmesiden.
Men…Den ene model udelukker ikke den anden.

Jeg har flere gange arbejdet på timepris og aftalt en bonus/penalty afhængig af resultet. Det minimerer risikoen for kunden og give mig noget at stræbe efter på samme tid.

Men du har helt ret.. Selvfølgelig kan der ske fejl som jeg ikke har kontrol over. Hvis kunden f.eks. skifter URL’er, hjemmesiden hænger, dibs er nede og lignende årsager. Det har jeg bare valgt at tage med, for derfor at diffirencere mig fra andre bureauer og fordi det ofte giver en fornuftig forretning på samme tid.

@Johnny

Vise ord johnny.
Jeg er meget enig i at man skal have en fornuftig konverteringsrate, før man begynder at kaste penge efter Adwords.

Jeg rører personligt ikke hjemmesider som ikke er klar til Adwords, da udbyttet simpelthen ikke hænger sammen og derfor kan man kun skuffe kunden.
——–
Johnny: “Jeg tror, at det bedste udgangspunkt er at outsource oprettelsen af de første kampagner, og så evt. indgå en aftale om uddannelse af en intern specialist, der selv kan oprette nye annoncekampagner.”
——–
Hvis jeg var grøn på adwords-området, så vil jeg gøre det stik modsat. Jeg ville først oprette mine egne kampagner og søgeord, så jeg får en føling med hvad Adwords kan og hvordan det hænger sammen.

Det er selvfølgelig nogle lærerpenge som bliver investeret, men når du har fået en basis viden kan du gå til en konsulent og stille de rigtige spørgsmål og evaluerer konsuletens arbejde og derved få langt mere ud af samarbejdet.

#8 JohnnyNo Gravatar on 03.21.11 at 2:43 pm

“Jeg ville først oprette mine egne kampagner og søgeord, så jeg får en føling med hvad Adwords kan og hvordan det hænger sammen”: enig, hvis man har en ressourcer, der får den nødvendige tid til at sætte sig ind i det basale. Ellers sker der bare det, som vel ofte sker: man finder ud af, at det ikke virker, og så dropper man det helt.

Smid en kommentar